Praktijkvoorbeelden

Hierna worden een paar korte en concrete praktijkvoorbeelden genoemd.

Het is goed om te weten dat een Coretalents-verslag circa 30 pagina’s bevat en meer informatie geeft dan nodig is voor de op dat moment geldende specifieke vraag rondom werk, privé of studie.

Er zit méér in …

De vrouw werkt op kantoor in een groot bedrijf en heeft de ruimte om haar werkdag zelf in te delen. Toch komt ze vaak vermoeid thuis en begrijpt niet waar dit door wordt veroorzaakt. Ze heeft het gevoel dat er méér in zit, maar dat dat er niet uit komt. Ze heeft geen idee wat beter bij haar zou passen.

Deze vrouw blijkt sterke coretalents te hebben op het gebied van Initiatief nemen en Ondernemen. Dat betekent dat ze van nature een sterke behoefte heeft om nieuwe initiatieven te ontplooien en zaken vanuit het niets uit de grond te stampen. Met deze sterke coretalents gaat iemand niet in eerste instantie voor veiligheid en zekerheid in het leven, maar wil iets nieuws in de wereld brengen. De vrouw heeft met deze coretalents een sterke behoefte om fysiek in actie te komen en actief achter zaken aan te gaan, in plaats van achter een computer te zitten.

Deze krachtige energie wordt in haar werksituatie onderdrukt en dat geeft een deprimerend vermoeiend gevoel. Ze is bezig met routinematig en zittend werk in dezelfde werkomgeving, wat voor haar niet passend is.

Het is voor de vrouw heel moeilijk om zich voor te stellen, welk werk voor haar dan wel goed zou zijn. Uit de coretalents-ontdekking blijkt, dat er sprake is van een minimaal coretalent op het gebied van Mentale Creativiteit. Ze is een nuchter persoon en het is voor haar lastig om grenzeloos te fantaseren. Het lukt haar niet om zich voor te stellen hoe de ideale werkomgeving eruit ziet.

Zij blijkt daarnaast sterke coretalents te hebben op het gebied van Kennisverwerving. Ze is heel breed geïnteresseerd en weet overal wel iets van af. En als ze geïnteresseerd is in een specifiek onderwerp, graaft ze diepgaand verder op zoek naar details. Deze sterke coretalents blijken een ingang te zijn om verder te verkennen wat een geschikte werksituatie zou kunnen zijn. Het is voor haar belangrijk om concreet met mensen in verschillende functies te gaan praten en bedrijven te bezoeken.

Nog tijdens het coretalents-ontdekkingstraject meldt zij iemand te kennen die werk doet dat haar aanspreekt. Zoals ze het beschrijft, past dat bij haar coretalents-profiel. Het zou wel betekenen dat ze een nieuwe opleiding moet volgen. Het is voor haar nuttig om zich hier meer in te verdiepen en bovendien om zich toch nog wat breder te oriënteren.

De koe bij de horens vatten …

De man is manager en verantwoordelijk voor de dagelijkse bedrijfsvoering bij een gemeente. Hij moet ervoor zorgen dat zaken adequaat en efficiënt worden geregeld. Daarnaast is hij verantwoordelijk voor de aansturing van een team van 7 medewerkers (allemaal vrouwen) waarvan sommigen het onderling niet zo goed met elkaar kunnen vinden.
De man was oorspronkelijk een stafmedewerker, maar omdat hij zo goed met mensen kan omgaan en proactief de koe bij de horens vat, is hij doorgegroeid naar de managersfunctie toen deze beschikbaar kwam. Inmiddels staat de man op omvallen.

Als manager moet hij zaken op hoofdlijnen bekijken en dagelijks bepalen wat prioriteit krijgt en wat wel even kan wachten. De man blijkt het niet echt leuk te vinden om dit soort zaken te regelen en zeker niet op dagelijkse basis. Hij blijkt een half coretalent Structuur & Tactiek te hebben en dat betekent dat hij er geen energie van krijgt om dit soort zaken te regelen.
Omdat de man sterke coretalents heeft op het gebied van Samenwerken, wil hij gewoon graag constructief samenwerken met anderen, in welke vorm dan ook. Bovendien heeft hij ook nog een sterk Empathisch coretalent, waardoor hij zich gemakkelijk verplaatst in de positie van de ander en met diens wensen en behoeften rekening wil houden. Dat staat geregeld op gespannen voet met de bedrijfsdoelen.
Het aansturen en instrueren van de ondergeschikte medewerkers, zodanig dat zij doen wat hen wordt opgedragen, doet een beroep op het coretalent Strategisch Inzicht. Helaas is dat bij de man half aanwezig. Met andere woorden, ook het direct aansturen van de medewerkers levert hem geen energie op.

Samengevat vindt de man de inhoud van het dagelijkse werk niet eens zo leuk en accepteert hij teveel van zijn ondergeschikten. Dit breekt hem op.

Hoe kan het dan, dat men van hogerhand dacht dat hij goed zou zijn in leidinggeven, omdat hij immers de koe bij de horens vat en proactief achter allerlei zaken aangaat? Dat blijkt te maken te hebben met een sterk coretalent Initiatief nemen. De man is zelfredzaam, autonoom, gaat inderdaad proactief achter zaken aan, wil de kar trekken enzovoorts. Maar dat is wel wat anders dan leidinggeven.

Voor de man vallen allerlei puzzelstukjes op hun plek en hij weet wat hem te doen staat. Hij vat de koe bij de horens …

Een tweesprong ….

De vrouw wilde van jongs af aan al het onderwijs in. Op jonge leeftijd had ze de opleiding inclusief de verplichte stages afgerond. Ze staat nu geruime tijd voor de klas en het gaat helemaal niet goed. Ze kan moeilijk orde houden. Ze raakt geïrriteerd wanneer kinderen vragen stellen en zij hetzelfde verhaal nog eens moet vertellen. De vrouw krijgt boze reacties van sommige ouders die vinden dat ze niet goed met de kinderen omgaat. Haar collega’s zijn betrokken en aardig en willen haar helpen, maar eigenlijk heeft ze er geen zin in om met hen over het werk te praten.

Uit de analyse blijkt dat de vrouw een sterk coretalent Informatieoverdracht heeft, waaruit blijkt dat ze er veel energie van krijgt om haar kennis aan anderen over te dragen. Zo vreemd is haar keus om het onderwijs in te gaan dus zeer zeker niet.
Ze heeft sterke coretalents op het gebied van Kennisverwerving waardoor ze in van alles en nog wat geïnteresseerd is, ook in de diepgaande details. Ze absorbeert kennis.
De vrouw heeft kleine Empathische coretalents waardoor ze zich niet van nature verplaatst in wat de leerling nodig heeft. De steun van haar collega’s kan ze zeker wel waarderen, maar gelet op haar kleine coretalents op het gebied van Samenwerken, kosten deze contactmomenten haar toch energie.

Dat de vrouw iets wil doen met studeren en kennis overdragen, blijkt duidelijk uit haar coretalents, maar ze zou het misschien beter kunnen zoeken in een andere richting, bijvoorbeeld meer in het wetenschappelijk onderwijs/onderzoek. Daarvoor moet ze wel laten onderzoeken of haar intelligentie hoog genoeg is.

Uit het coretalents-ontdekkingstraject komt naar voren dat de vrouw andere heel sterke coretalents heeft. Daarin had ze vanuit zichzelf al kleine stappen gezet. Nog tijdens het ontdekkingstraject laat ze enthousiast weten hoe ze daarmee op volle kracht verder is gegaan.